dinsdag 1 juli 2008

2de deel van verslag

Dag allemaal,

Ik heb even mijn verslag moeten onderbreken. Normaal ga ik naar de bibliotheek om dit te doen maar die is gesloten ivm Canadaday. Ik mag nu de computer gebruiken in de touristinformatie. Normaal is dit maar voor 15min maar ik mag langer als ik snel plaats maak voor andere toeristen indien nodig dus...

Vrijdag heb ik dus Telegrahp Cove bezocht.
Zaterdag was het een zeer rustige dag. Ik moest enkel 50km fietsen om de ferry te bereiken. Ik verken dus Port Mcniel en blijf lang met Chuck praten op zijn veranda met ja alweer uitzicht op de zee. Ik moet wel zeggen dat dat op een eiland natuurlijk niet zo moeilijk is maar ik ben dat niet gewend en het is alweer een zonnige dag.

Zondag vertrekt de ferry om 7u30 smorgens maar men verwacht dat je er 2u op voorhand bent. Het blijkt dat de ferry maar 1 ipv 2 openingen heeft waardoor de autos, trucks, mobilhomes enz kunnen binnenrijden. De autos moeten draaien in de ferry en de anderen moeten achteruit binnenrijden. Voor de trucks is dat zo geen probleem want dat zijn profs maar sommigen huren de mobilhomes enkel voor deze vakantie en die hebben wat meer moeilijkheden.
Ik denk echter dat men geen 2u nodig heeft om een fiets te plaatsen en dus slaap een uur langer en arriveer pas een uurtje op voorhand. Ik heb maar 5minuten nodig want ik mag de autos voorbijsteken dus eigenlijk ben ik nog te vroeg.
Deze ferry brengt me naar Prince Rupert vanwaar ik een andere ferry neem naar Haines in Alaska. Deze route is bekend als de Inlandpassage omdat men voortdurend tussen eilanden vaart en daar hele mooie landschappen ziet en deze route wordt ook veel gebruikt door walvissen, orkas enz om te eten van de zalm die terugkomt om te paaien. Het is nog wat vroeg op het jaar maar toch zien we een drietal walvissen op een 150 a 200m van het ship. Helaas kan ik geen fotos nemen. Het gaat te snel. Orkas zien we niet.
Ik ben nu in Prince Rupert en neem morgen de tweede ferry en vooral dit stuk zou prachtig zijn dus ik kijk er echt naar uit. Helaas kan het weer een spelbreker zijn want dit stuk van Canada krijgt het meeste regen van het land. Gemiddeld genomen regent het 220 dagen in Prince Rupert. De eerste 2 uren van de tocht zagen we idd niets door de mist maar daarna was het prachtig. Ook vandaag is het fantastisch weer. Op de boot ontmoet ik nog 3 andere fietsers. Sam is er een van. Hij woont iets ten zuiden van Seattle en heeft al veel in de bergen en de NP gefietst en het is dus een leuk gesprek met veel tips. De anderen zijn een koppel die elke 2j ofzo verhuist en zo heel de wereld willen bereizen. Ze woonden al in meerdere plaatsen in het verre oosten (china, india, nieuwzeeland,...) en momenteel in Rio de Janeiro. Afrika is de volgende bestemming indien mogelijk. Ze zullen ook de ferry naar Alaska nemen maar een haven verder afstappen dan mij.

Donderdag ochtend om 5u30 zal ik Haines (Alaska) zijn waarna ik naar Haines Junction fiets een 250km naar het noorden maar dit is alweer Canada. Alaska heeft een lange smalle strook naar het zuiden toe. In Haines Junction hoop ik het Kluane NP te bezoeken en er een paar dagen te hiken.

Dit was het voor deze keer.

groeten,

nico

4 opmerkingen:

Unknown zei

mmmmm zalig! valt daar meer woorden aan te verspillen?

Ik heb gehoord dat ze goed gevierd hebben voor uwe verjaardag! tante christiane had nootjes mee en uw moeke de wijn...en voor nonke P zijn jaarlijkse 'berlingo wax weekend' moet ge een kennis sturen om niet uit zijn erfenis van wel 1000 cd's gewist te worden, dus wie komt er? Zondag 6 juni bij tante christiane, hihi!

ik ga verder genieten van de zon want hier is het ook mooi weer, ookal ben ik toch wel jaloers ;-) tot snel!
x

Anoniem zei

Dag Nico

Ik denk dat ge u wreed aan het amuseren zijt. Kan uw reisverslag ook vergezeld worden van beeldmateriaal? Van het prachtige landschap natuurlijk, of reiskompanen enz...

luc zei

dag nico,
de uitzichten kunnen wel prachtig zijn maar we zien er niks van
het etentje met de minivoetbal was lekker en met het nodige staartje

de gildeboys hebben hun seizoen afgesloten met een match tegen gere bij en eindigent met een kleine vechtpartij maar de gemoederden waren vlug gesust
voor de rest is het hier momenteel regnweer met onweer en volgende week begint mijn vakantie
amuseer u nog goed met van alles en nog wat maar dat zal wel lukken gezien de kilometer lang ervaring
luc en alice

Anoniem zei

Yip Nico,
Eindelijk eens tijd gevonden om uwe blog te lezen. Schitterend gewoon. vooral het avontuur met uwe fiets !!! Miserie, miserie. Ik hoop dat je vanaf nu wat meer geluk gaat hebben met uw vehicle. veel mensen zouden al stoppen als ze die miserie meemaken bij de start van hun journey. Vooral het constante zicht op zee moet wel schitterend zijn.
Die professionele roeier had ik ook wel eens willen zien. Had hij ook zo'n kas in V-vorm? Ik heb Dirk Croix, één van de beste belgische roeiers van de laatste jaren gekend. Als ik die gast zag, kreeg ik al schrik. Ik zie dat ge toch al wa kilometers hebt gefietst. Volgens mij gaat ge terug komen gelijk een beest !!! Ideaal om op de back te spelen. Onze laatste match tegen de Geren Bij was ook één van formaat; 1-2 verloren en op het einde nog liggen batteren. Ludo deed een sliding waar de tegenstander niet mee kon lachen en di vond het nodig om ludo op zijn gezicht te slaan waardoor de stoppen bij Paul weer doosloegen en van het één komt het ander... echt nie plezant. Ik ben zelf al een tijdje out. Juist voor het tornooi mijne voet omgeslagen en nu blijkt dat mijn gewrichtsbanden gescheurd zijn. Opereren doen ze niet meer. Stabiliseren en rusten is de boodschap. Voor de rest gaat hier alles zijn gewone gangetje. de kids hebben een goed rapport gehaald en kunnen genieten van een welverdiende vakantie. Jarne is trouwen deze week al op vakantie met de CM naar Massambre in de Ardennen op survival. Hij amuseert zich wel, al was hij van eten niet zo te spreken. Niks zo goed als de kost van thuis, hé. Zeg, als ge zo ne schoene zalm kunt vangen stuur hem maar op.'t Is hier de laatste tijd redelijk weer dus een barbecueke zit er altijd wel in.


fin, nog veel plezier en tot de volgende. Hier nog een aantal tips die de moeite waard zijn in als je aankomt in Haines Junction :

East to Whitehorse on the Alaska Highway

km 6.7 Pine Lake Campground, Government of Yukon This is an excellent camping and day use area, popular with locals and visitors. The site features a large sandy beach; good swimming, boating, fishing and picnicking; and a short interpretive trail.
km 31.2 Canyon Creek Bridge Originally built in 1920 as part of the Kluane Wagon Road between Whitehorse and Silver City, this log bridge was reinforced during the construction of the Alaska Highway and is the only bridge still standing from that time period.

Northwest to Beaver Creek on the Alaska Highway

km 17 Spruce Beetle Interpretive Trail The largest outbreak of spruce beetle ever recorded in the Yukon took place in this area. A short interpretive trail describes the role the spruce beetle plays in the natural rejuvenation of our northern boreal forest.

South to Haines, Alaska on the Haines Highway

km 20Viewpoint Stop for a splendid view overlooking Kathleen Lake. A plaque is placed here to commemorate Kluane National Park and Reserve as a UNESCO World Heritage Site.

km 26 Kathleen Lake Campground/Day Use Area Kathleen Lake is a wonderful spot for a picnic, with a wheelchair accessible picnic shelter, outhouses and a boardwalk. It is also the trailhead for King’s Throne, a popular hike. Five kilometres one way leads up and into a bowl–excellent for viewing and photographing wildflowers. Hikers can continue on to the peak and view some of the ‘big peaks’ in the interior of the park.

Keep on going my friend !

groeten, gert