dinsdag 3 juli 2012

Alice Springs - Darwin

Dag allemaal,

Vanuit Alice Springs is het ca 500km tot Tennant Creek  en dan nog eens 650km tot Catherine.
Dan is het enkel 300km tot Darwin maar ik besluit om een omwegje van ca 250km te maken naar Kakadu NP.

De streekt tussen Alice Springs en Catherine wordt in mijn reisgids omschreven als een toeristisch niemandsland. Er is niet veel te zien. Dit is geen echt spectaculaire dingen maar het landschap veranderd van woestijn naar tropisch. Het gebeurt geleidelijk maar is wel interessant om te zien. Het is nog steeds een streek waar weinig of geen regen valt maar in het regen seizoen in het noorden valt er zoveel regen dat de "overschot" met grote rivieren naar hier wordt getransporteerd. Je ziet dus de woestijn onderbroken worden door gebieden met zeer veel plantengroei rond de rivieren. De planten combineren unieke eigenschappen. Ze kunnen zeer grote hoeveelheden water verdragen in het regenseizoen maar overleven ook 6 maanden zonder regen in het droge seizoen. De gumbomen groeien in de rivierbedding. Soms staat het water 5m hoog en ze hebben er geen probleem mee. Ideaal om wat schaduw te vinden in de zon. Het is nu het droge seizoen en daardoor zijn er ook geen insekten hoewel het warm genoeg is. 2 weken lang slaap ik gewoon op de grond. Ik zet mijn tentje niet op. Het is zalig. Verder naar het noorden zijn er de overstromingsgebieden die moerassen worden met miljoenen muggen en mijn tentje is meer dan nodig.

Rond Catherine is ook een streek waar er meerdere hotsprings zijn. Ze zijn niet echt heet. Het zijn meer de bronnen van de kleine beekjes hier. Klein maar groot genoeg om in te zwemmen. De eerste was zelf zo diep dat ik er niet in kon staan. Wekenlang heb ik zeer goed moeten opletten op mijn water. Ervoor zorgend dat ik genoeg had om te drinken en koken en nu opeens zwem ik tussen de palmbomen en zou kunnen verdrinken in het water. Het duurt toch wel enkele dagen eer je daar aan gewend bent. Ik blijf meer dan 2 uur in de bron zitten. Ben daar uiteraard niet alleen maar echt veel volk is er  niet. Het water was een aangename 34 gr.

Dit is ook de streek waar de krokodillen voorkomen. Je hebt 2 soorten hier.
De eerste is  freshwater of zoetwater krodkodillen. Max 3m groot en totaal ongevaarlijk voor de mensen. Je kunt met ze zwemmen en ze zullen nooit aanvallen. Ze zijn erg schuw dus dat is mij nog niet overkomen.

De andere zijn de zoutwaterkrokodillen. Deze naam is zeer misleidend want ze komen ook voor in rivieren, meren, billabongs enz. Kunnen tot 6m groot worden en zien mensen als een prooi.
In het regenseizoen en de daarmee gepaard gaande overstromingen zwermen ze uit en kunnen tot rond Katherine voorkomen. De rangers vangen ze dan in het begin van het droge seizoen en dan mag je zwemmen op eigen risico. Ze hebben continu vallen uitstaan maar het is mogelijk dat er eentje dit kan ontwijken en in je "zwembad" kan komen. Eigenlijjk dekken de rangers zich gewoon in tegen hoge schadeclaims maar ik moet zeggen dat vele mensen een krokodillenfobie hebben. Sommige mensen durven zelfs niet in de buurt van rivieren komen. De krokodillen kunnen natuurlijk op land komen maar zijn dan traag. Behalve de eerse 3m of zo dus als je uit hun buurt blijft is er geen probleem. De mensen zeggen dan als je ze toevallig niet ziet. Er doen honderden idiote verhalen de ronde. Ik kan geloven dat je een slang niet ziet als je wandelt maar een 4 tot 6m grote krokodil???

Vroeger werden beide soorten fel gejaagd voor hun huid (leer) en omdat ze als ongedierte werden beschouwd. Ze waren bijna uitgestorven toen ze beschermd werden. De laatste decennia zijn ze hun gebied aan het terug eisen. Regelmatig vind men krokodillen waar ze er nog nooit gevonden hadden en moeten de mensen hun gedrag aanpassen. Momenteel denkt men dat ze het maximum van hun gebied bereikt hebben en dat de situatie zich aan het stabiliseren is.
Er zijn 2 gevaarlijke perioden. De eerste is als het regenseizoen op het hoogtepunt is en ze zich gemakkelijk kunnen verspreiden met al het water. Hun prooi (vissen en vogels) doen dat ook.
De tweede is als op het einde van de droogte al het water is verdampt en er maar enkele permanente vijvers of billabongs over blijven. In deze periode jagen de grote krokodillen de kleine weg om zelf al het voedsel en water te hebben. Iedereen weet dat een dier in stress gevaarlijk is dus dan is het oppassen.
Nu zit ik tussen de 2 perioden in dus vrij veilig. Nadeel is wel dat bijna alle wandelingen rond de billabongs nog gesloten zijn. Het water staat nog te hoog en je komt dus te kort bij de diertjes.
Ik zie wel heel veel watervogels. Dit gebied is ook heel belangrijk voor de trekvogels en vnl voor de gansen. Er kunnen er hier wel honderdduizenden zijn. Dit is vooral het in het kakadu NP. Een door Unesco beschermd natuurgebied dat 20 000 km2 groot is. Ter vergelijking Belgie is 40 000 km2 dus dit natuurgebied is groter dan Vlaanderen.

Kakadu NP is niet alleen belangrijk als natuurgebied maar ook kultureel bijzonder voor de Aboriginal. Natuurlijk als er veel voedsel is, wonen er ook mensen. Er is hier veel rock art.  Tot 1500 jaar oud.
Om het dierenleven in water te zien moet je natuurlijk op het water zijn en ik doe dus een "cruise"
Ik heb een aboriginal gids en ik krijg dus ook wat uitleg over hun kultuur. Hoewel ik 2 weken in dit gebied ben zie ik maar een tiental krokodillen. De meeste daarvan tijdens de cruise. Men schat dat er ongeveer 10 000 kroks in Kakadu NP zijn.

Dat was een week geleden. In 3 dagen ben ik naar Darwin gefietst waar ik nu al enkele dagen verblijf. De nodige rust, reinigen en herstel van materiaal en wat bezoeken aan Darwin. Het is eigenlijk maar een groot dorp en er is niet zoveel te zien. Geniet wel van het lezen van een boek onder de palmbomen en nog meer van al de luxe van binnen te zitten met een douche wanneer ik het wil. Een hele keuken om te koken enz.

Wel, dit was het voor nu.

groeten,

nico

1 opmerking:

luc zei

hallo,
je maakt deze verslagen echt nie voor niks. zelfs de mannen van de voetbal vragen erachter. zal straks of morgen nog eens een uitgebreid verslag doen