zaterdag 15 oktober 2011

Perth

Dag,

Perth is een stad van ca 1,5 miljoen mensen maar het centrum is kleiner dan Hasselt en vooral een groot winkelcentra. Het sociale leven bevindt zich echter in twee andere voorsteden. Fremantle is hier eentje van. Het is ook de haven van Perth en ik ga er morgen naartoe en blijf er een nachtje.

Ik heb donderdag al wat regen gehad wat hier aan de kuststreek niet ongewoon is in de lente. Vandaag (zaterdag) is het 25gr C en morgen wordt het 38gr. Dat laatste is eigenlijk te heet. Het is gelukkig voor mij ook maar voor een dagje.


Deze stad is niet zoals onze steden in die betekennis dat er zeer weining hoge appartementsgebouwen zijn buiten het centrum. Hoger dan 3 verdiepingen zie je hier weinig. Dit betekent wel dat het een zeer uitgestrekte stad is. Ik verblijf 8km van het centrum en Fremantle is 25km weg.

Het direkte programma is nu : drie dagen fietsen om dan aan het vertrekpunt van mijn eerste meerdaagse wandeltocht te zijn. Het is mijn bedoeling om meer van dit te doen dan in Amerika. Het voornaamste blijft natuurlijk wel het fietsen.
In deze kuststreek is er nog geen sprake van outback. Hier zijn veel wijngaarden en ook nog enkele eeuwenoude wouden. Iets meer binnenland in wordt dan veel graan geteelt.
De outback zal ik pas over enkele weken bereiken deels ook omdat ik nog een tweede wandeltocht plan in de Stirlingrange. Dit alles ook mijn conditie op peil te brengen voordat ik de outback bereik. Over een maand of zo moet ik de Nullarbor Plain oversteken. Deze naam is afkomstig van het Latijn Nulla Arbor wat betekent geen boom. Ik denk dat dat genoeg zegt. Het is een 100km lange dorre semi-woestijnvlakte waar alleen heel kleine dorpjes of enkel roadhouses (wegsrestaurantjes) zijn.
Hier zijn ook 2 stukken van 200km waar er geen bevoorrading is maar ja, dit is voor de toekomst.

Er is nog een ding verandert : de zomer hier duurt grosso modo van october tot maart maar aangezien het een landklimaat is wel dit zeggen de grootste hitte aan het eind is. Niet in het midden zoals ik verwacht had. Ik zal nu iets later naar het noorden kunnen en dus hier wat meer tijd spenderen.

Nog een beejte info : het is hier 6uur later dan bij jullie. Dus hier is nu het 13u30 en in Belgie dus 7u30. Later zal ik nog 2 tijdzones verder opschuiven en jullie hebben ook nog winteruur dat van kracht wordt.

groeten,

nico

3 opmerkingen:

Sofie zei

Hey Nico!

Stuur da goei weer is naar hier!

Hier is het, zoals altijd, koud en regenachtig...

Amuseer u daar en voorzichtig eh
;-)

Greetz,


Sofie

luc zei

hela,goe vertrokken hoop ik Bij de grote voetbal gebben we gewonnen zelfs tweemaaal en natuurlijk ook verloren. bij de minivoetbal hebben we twee nieuwe mensen gevonden om u te vervangen? volgende week vakantie gelijk gij nu Mvg luc

Peter zei

Geef er een lap op, Nico!